ErTAZeens | 20 JAAR TAZ

House

Laureaat TAZ SABAM Jong Theaterschrijfprijs 2017

2017
Theater - Jong theater
Koninklijke hoofdgilde Sint-Sebastiaan

Jong Theater, uit België en Nederland, neemt sinds het begin van TAZ een belangrijke positie in. Ook dit jaar geeft TAZ het podium aan een uiterst boeiend palet aan jonge makers. Jong Theater maakt kans om verschillende prijzen te winnen.
Enerzijds de Sabam Jongtheaterschrijfprijs t.b.v. € 7500 en anderzijds de TAZ-KBC Jontheaterprijs, t.b.v. € 10.000.

Egonomaden is een parcours met drie korte voorstellingen.
Universele verhalen die vertrekken vanuit de eigen geboortestreek, het eigen huis of zelfs het eigen lichaam.

Lester Arias is een charismatische performer die concert en performance volledig in elkaar laat overlopen. Met zijn innemende blik en heldere stem loodst hij je zijn wereld binnen. Een wereld waar werkelijkheid en verbeelding geen vastomlijnde begrippen zijn en waar de ene realiteit bijna onmerkbaar overgaat in de andere. De stem van Lester, die ondersteund wordt door de mysterieuze muziek van Niklas Blomberg, transformeert voortdurend. Nu eens nasaal en zangerig, dan weer zacht sprekend, als de verteller van een ouderwets verhaal. Een verhaal dat plots over jezelf blijkt te gaan.

Concept/regie: Lester Arias.

Originele muziek: Lester, Niki (Lester Arias, Niklas Blomberg).

Script i.s.m.: Thijs Witty.

Adviseurs: Keren Levi, Katerina Bakatsaky.

Opleiding: 4e Bachelor SNDO Amsterdam, choreografie, 2016.

Uit het juryverslag: 

In allicht de meest indrukwekkende locatie tijdens deze editie van TAZ, de trofeeënzaal van de Schuttersvereniging, lokt Lester Arias je mee in zijn verbeeldingswereld. Onze ontmoeting speelt zich af ’s nachts, ‘at 2 o’clock in the morning’, in een staat tussen slapen en waken. Lester presenteert verschillende stukken, nu eens popsong, dan performancetekst, dan weer een flard choreo. Samen vormen ze een ingenieuze puzzel, een assemblage, een structuur, waarmee Arias als performer vervolgens vrijelijk aan de slag gaat, improviserend op de reacties van het publiek. Hij neemt stelling in en becommentarieert zijn eigen handelen voortdurend. De voorstelling krijgt daardoor dagelijks een andere gedaante, maar frappeerde de jury in zijn zoektocht naar contact met de toeschouwer, naar authenticiteit, intimiteit. Arias toont zich een veelzijdige, intelligente persoonlijkheid,
hij sticht verwarring, doet nadenken, raakt.

Waarom zing ik een lied, terwijl de wereld in brand staat? Waarom wil ik dan de liefde bedrijven?
Via een kitscherige vormentaal die schaamteloos uit de popindustrie komt, bevraagt hij de positie van de kunstenaar en die van het publiek. Dat doet Lester Arias overigens niet alleen in de voorstelling zelf, maar ook tijdens een sectordag op TAZ of in de TAZette. Hij neemt positie in en vraagt ons dat ook te doen.

Met de toekenning van de Sabam Jongtheaterschrijfprijs aan Lester Arias, kiest de jury voor een totaal auteurschap, voor een maker die een eigen praktijk ontwikkelt, en daarin zowel songschrijver, choreograaf als theatermaker is.

Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_10.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_09.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_08.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_07.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_06.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_04.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_03.jpg
Egonomaden_House_c_RadovanDranga_27072017_02.jpg