ErTAZeens | 20 JAAR TAZ

Aneckxander

Jong werk / Laureaat TAZ KBC Jongtheaterprijs 2015 / Laureaat TAZ Publieksprijs 2015

2015
Dans - Jong theater
Kunstacademie aan zee (KAZ)

Soms wordt wie je bent gereduceerd tot nietszeggende fysieke kenmerken. Dat merkte ook Alexander Vantournhout na een opmerking over zijn ongewoon lange nek: ‘Alexander’ werd ‘Aneckxander’.

Een acrobatisch lichaam, een handvol zorgvuldig gekozen objecten en drie variaties op pianomuziek van Arvo Pärt. Balancerend op de fijne grens tussen tragedie en komisch effect, herschrijft Alexander/Aneckxander de autobiografie van zijn eigen lichaam. Wat ontstaat is een rauw zelfportret waarin het lichaam zich tegelijk blootstelt en tracht te ontsnappen aan de blik van hen die kijken.

Vantournhout, danser met een achtergrond in circus, brengt acrobatie in een manipulatie van imperfectie. Bijgestaan door dramaturge Bauke Lievens, specialiste in hedendaags circus en het artistiek onderzoek daarnaar, creëert hij illusies die de kritische blik van de ander schaakmat zetten.

Van: Alexander Vantournhout, Bauke Lievens.
Met: Alexander Vantournhout (ESAC Brussel, 2010; P.A.R.T.S, Brussel, 2012).
Dramaturgisch advies: Dries Douibi, Gerald Kurdian.
Licht: Tim Oelbrandt.
Kostuum: Nefele Myrtidi, Anne Vereecke.
Coproductie: Circus Next, Subsistances, Perplx, Festival novog cirkusa.
Samenwerking met Bauke Lievens in het kader van het onderzoeksproject ‘Between being and imagining: towards a methodology forartistic research in contemporary circus’, gefinancierd door het onderzoeksfonds van KASK School of Arts, Gent.

Winnaar TAZ KBC Jongtheaterprijs 2015 / Winnaar TAZ Publieksprijs 2015

`Alexander Vantournhout vindt samen met Bauke Lievens een zeer mooie balans tussen circus en performance. Centraal staat de zoektocht naar perfectie, telkens opnieuw beginnen na een mislukking, telkens de lat een stukje hoger leggen. 

Aneckxander is een uitputtingsslag op het lichaam, maar ook een herontdekking daarvan. De kleine knipoogjes naar de zinsbegoocheling van het circus zorgen voor een komische noot. Toch toont Aneckxander vooral grote kwetsbaarheid. De melancholische pianomuziek ondersteunt het beeld van Alexander als een tragische harlekijn, met witte kraag en gebogen schouders, zichzelf steeds opnieuw op de proef stellend.`

 


Aneckxander op TAZ

Aneckxander_150806_JolienFagard_002_LR.jpg
Aneckxander_150806_JolienFagard_004_LR.jpg
Aneckxander_150806_JolienFagard_007_LR.jpg
Aneckxander_150806_JolienFagard_008_LR.jpg
Aneckxander_150806_JolienFagard_009_LR.jpg